středa 6. března 2013

Jak probíhá exekuce

Měl jsem to štěstí (smůlu), že jsem zažil exekutora pří výkonu v bytě jednoho mého známého. Musím říct, že sledovat exekutora doma u kamaráda není vůbec příjemný pocit. Připadalo mi to, jako když ho legálně vykrádají. Budu vyprávět příběh pěkně popořádku, přesně tak jak se mi stal.

Sedím v práci a dodělávám jeden projekt. Už jsem skoro u konce s prací, když mi najednou volá kamarád a sděluje mi, že právě přijeli exekutoři a že neví, co má dělat, a jestli bych nemohl přijet. Naštěstí to mám k němu pár minut jízdy autem, a tak neotálím, hledám klíče od auta a jedu ke známému. Při tom náhlém zmatku zapomínám doma videokameru, abych vše mohl zdokumentovat.

Cestou se mi honily hlavou různé myšlenky a po pravdě musím říct, že jsem vůbec netušil, co mě čeká. Hlavně jsem si neustále dokola opakoval, že hlavně musím zachovat klid a nebýt nervózní. Snadno se to říká, ale opravdu není jednoduché zachovat klid. Zvláště pokud proti vám stojí ostřílení a dobře informovaní exekutoři.

Přijel jsem k domu, rychle zaparkoval a šel dovnitř. Hned po otevření dveří mi oba exekutoři ukázali služební průkaz. První měl právnické vzdělání (JUDr.) a byl celkem mladý. Rok narození jsem už nestačil přečíst (odhaduji ročník 1988), protože exekutor průkaz schoval. Asi studoval práva v Plzni a nechtěl, abych do něj začal šťourat.

Druhý byl takový exekutorský poskok mi přišlo. Moc nemluvil, spíš jenom šmejdil po bytě a lepil žluté samolepky s textem "Exekutorsky zabaveno". Celé toto přivítání pro mě bylo zajímavé tím, že vám služební průkaz nedají do ruky, ale jenom vám ho ukáží. To je asi z důvodu znehodnocení průkazu nasranými povinnými.

Další zajímavostí bylo, že se chlapci nezouvají. Opět je to asi z důvodu nedůvěry k povinným, který by je mohl poslat např. s baseballovou pálkou v ruce ven z bytu a oni by museli vyběhnout ven bez bot. Takže nepočítejte s tím, že by se exekutoři zouvali nebo cokoliv ze sebe sundali. Chodějí pěkně po bytě tak, jak přišli. Ještě mají u sebe kameru, která všechno nahrává. To je prý pro ochranu povinných. Tak jsem jenom suše poznamenal, že je to hlavně pro jejich ochranu, což potvrdili.

Po vzájemném "představení se" už chlapci chodili po bytě a hledali peníze a cenné věci. Klidně vám přehrabou postel, je jim to jedno. Exekutorský poskok vůbec po bytě chodil, jako když v něm bydlí dva roky. Musím říct, že prohledal snad úplně všechno, měl docela dobrou praxi. Všechny hodnotné věci oblepil žlutou samolepkou včetně ledničky nebo pračky. Na námitku, že bez ledničky se podstatně hůř žije ani nereagoval. Stejně tak vám exekutoři zabaví majetek, který není váš, ale máte ho ve svém bytě (domě). Pokud se chcete vyhnout zabavení cizího majetku, musíte doložit, že není váš.

Všechny předměty, která vám označí samolepkou s čárovým kódem, natáčejí i na kameru. Po označení všech hodnotných předmětů nám vystavili seznam zabavených předmětů i s odhadní cenou. Tento seznam kamarád odsouhlasil podpisem. Dále nám sdělili, že do druhého dne 12:00 chtějí zaplatit požadovanou částku (cca 30 000 Kč) nebo zabavený majetek vystěhují, převezou do svého skladu a následně vydraží. Tady by mě zajímalo, co se stane, když zabavený majetek vydraží za víc jak požadovanou částku? Jestli zbytek peněz vrátí? Opravdu nevím.

Před odchodem exekutorů jsme museli podepsat dokument, že jsme byli přítomni exekuci. Poté chlapci sbalili některé věci (notebook a vrtačku) a odešli. Po odchodu si člověk nejvíc uvědomí, co se vlastně stalo a jaký je to hnus. A to jsem byl v roli svědka. Naštěstí. Nejhorší na tom všem je, že exekuci nařizuje soud a člověk nemá moc možností, jak se při výkonu exekuce bránit. Cítíte jenom bezmoc a čekáte, až to všechno skončí.



Žádné komentáře:

Okomentovat